שעות פעילות: א-ה: 8:00-17:00 ו: 8:00-14:00
תהליך ההחלמה לאחר ניתוח החלפת ברך

תהליך ההחלמה לאחר ניתוח החלפת ברך

כאבי ברכיים נגרמים מסיבות שונות בין אם משחיקת סחוס או שינויים ניווניים בעקבות טראומה, שברים, קרע ברצועות או מחלה ראומטית במפרקים.
אין ספק שהופעת הכאבים פוגעת בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים. לצד הכאבים ניתן לעיתים להבחין גם בנפיחות, צליעה, עיוותים וכדומה.

קיימות דרכים שונות להתמודדות עם כאבי ברכיים כוללות נטילת משככי כאבים, הידרותרפיה, עיסוק בספורט כמו רכיבה על אופניים ומתיחות, אך במידה והכאב לא נעלם אלא רק מחריף ומפריע לניהול חיים פעילים יתכן שאורתופד מומחה יפנה אתכם לפרוצדורה כירורגית של ניתוח החלפת ברך.

מה קורה בניתוח החלפת ברך?

במסגרת הניתוח מחליפים את האזור במפרק הפגום בשתל מלאכותי שמדמה תנועה של מפרק אנושי בריא. חשוב מאוד לעבור את הניתוח אצל אורתופד מומחה המבטא ניתוחים וחשוב לדעת שיש אפשרות להחלפה חלקית או מלאה של הברך לפי מידת הנזק והפגיעות של המקום, אך את ההחלטה המנתח מקבל אך ורק בזמן אמת במהלך הניתוח. לרוב מבוצע תהליך וירטואלי מקדים של הדמיה כך שהמנתח יודע לתכנן את הניתוח וכיום הטכנולוגיה המתקדמת והמיומנות של המנתח מאפשרת להגיע לדיוק כירורגי גבוה מאוד.

ניתוח החלפת ברך מצריך להקדיש זמן וסבלנות לתקופת ההחלמה החיונית להתאוששות וחזרה לשגרה. משך ההחלמה משתנה ממטופל למטופל כאשר אין ספק שחשוב לגייס תמיכה מהסביבה הקרובה וכן להשקיע בטיפולי שיקום בהמלצת הרופא המטפל דרך חברה המתמחה בתחום.
חשוב להכין את הבית מבחינה נגישות להתאוששות כמו למשל, מיטה מתכוננת, פינוי השטח ממחסומים הפזורים ברחבי הבית. כדאי להוסיף גם מאחזי יד וציפויי אנטי סליפ למניעת החלפה ובמידת הצורך להצטייד גם בהליכון להקלה על התנועה עד שיפור המצב.

הטיפול התרופתי לאחר הניתוח לרוב יכלול משככי כאבים הניתנים בהתאם לדרגת הכאב וחשוב להיוועץ עם הרופא בנוגע למשככים המומלצים. חלק בלתי נפרד מפעולת השיקום קשור למניעת פצעי לחץ שיכולים להתפתח תוך כדי שכיבה ממושכת ולכן, יש צורך להשקיע בחבישה נכונה ובהחלפת תחבושות וכן בשינוי מנח הגוף. פצעי לחץ הם תופעה לא נעימה כלל שיכולה להכאיב מאוד במיוחד באזור העקב והעכוז. הנחת שקית נוזלים רכה מתחת לעקב הרגל יכולה לעזור מאוד ולמנוע פצעי לחץ.

פעילויות שיקום להתאוששות מהניתוח

יש חשיבות רבה גם לתרגול תרגילי נשימה על מנת לאוורר היטב את הריאות, כי לאחר הרדמה כללית מצטברת ליחה בריאות שחשוב לפלוט החוצה. לרוב מקבל המטופל מתקן לתרגול נשימה ולומד להפעיל את הריאות בהנחיית פיזיותרפיסט – פעולה שיכולה לסייע בהאצת תהליך ההחלמה.
כדאי לגרוב גם גרביים אלסטיים ולחבוש את השוקיים באגדים אלסטיים במידת הצורך.

גרביים אלסטיים מסייעים בקידום זרימת דם טובה יותר ומקלים על כבדות ויכולים למנוע נפיחות. פעולת הפיזיותרפיה עוזרת מאוד לתהליך ההחלמה כאשר העבודה המתבצעת מתמקדת בחיזוק השרירים והפעלת הברך להגדלת טווח התנועה. במסגרת טיפול הפיזיותרפיה ניתן יהיה לחזק את הרגל ולשפר את תנועת הברך תוך כדי הליכה. חשוב להתמיד בטיפולי הפיזיותרפיה עד שחל שיפור וכן לתרגל גם בבית לפי הוראות הפיזיותרפיסט כשלעיתים יהיה צורך באביזרי פיזיותרפיה להשלמת ושיפור התהליך כמו כדור פיזיו וכדומה.

חזרה לשגרה כרוכה גם בפעילות גופנית בהתאם למידת השיפור והפחתת הכאב כאשר פעילויות כמו רכיבה על אופניים ושחייה, שיכולים לסייע מאוד בשיפור התנועה, חיזוק השרירים, מציאת האיזון מבלי להכביד ובמינימום כאב.
לא לשכוח גם לגשת לביקורת אצל הרופא המנתח על מנת לבחון שהכל בסדר וההחלמה מתקדמת כמצופה.

פתרונות שיקומיים ומסגרת שיקום חיוניים להצלחת ההחלמה כאשר מילת המפתח היא שיקום בהתאמה אישית לפי צרכי המטופל.